Retorikk
Etos
Etos er taleren eller skribenten, altså troverdigheten og
personligheten til avsenderen. Det handler om å overbevise gjennom tillit. Det vil
si at mottakeren skal ha tillit til deg som avsender. Det er viktig når du skal
vinne, eller overbevise leseren i for eksempel en saklig eller argumenterende
tekst eller appell. For at du skal overbevise, må vi ha tillit til og stole på
den som vil overbevise oss. For eksempel at en foreleser ser troverdig ut, er
saklig, og har et reelt innhold i teksten eller talen. Det oppnås ved å være
saklig og ha pålitelig innhold. Mottakeren vurderer avsenderens troverdighet. For
å vise troverdighet kan det være lurt å tenke på kroppsspråk og hvordan du snakker.
For eksempel hvis man skal overbevise noen i en sak, men en ser ned i bakken og
mumler. Det er da vanskelig å overbevise mottakeren. En taler kan styrke
troverdigheten sin ved å være saklig og henvise til fakta kilder som forskere
eller andre fagpersoner. Han kan gjerne bruke patos og må ha nok kunnskap om
det han taler om. Hvis han taler til et folk kan han appellere til dem og prøve
å tilfredsstille den. Han kan understreke viktige punkter ved å ta pauser eller
ved å snakke høyere, saktere og tydeligere. Noe som også er viktig er at man er
godt forberedt og at man klarer å uttale seg om et emne. Etos er knyttet til
avsenderen og hvilket forhold man etablerer til mottakeren. Dette kan foregå
gjennom muntlig eller skriftlig tekst. Alt handler om at avsenderen må få
tillit til mottakeren og troverdighet.
Logos
Logos er det saklige innholdet i teksten, altså saken. Logos
fremsetter argumentasjon gjennom ytringer. Det handler om å overbevise gjennom
bruk av fornuftige argumenter. For at en mening til mottakeren skal overbevise, må avsenderen
ha gode argumenter. For å ha en bra logos appell er det viktig at den er bygget
på kunnskap og viser eksempler. En tekst eller en tale kan virke mer overbevisende
hvis personen bruker kilder eller fakta som kan undersøkes. I en tekst som skal
ha logos, er det viktig å bruke gode eksempler, vise troverdige kilder og bruke
saklig argumentasjon. Det må stemme overens med vår virkelighetsoppfatning. Et yrke
som det er viktig å bruke logos, er en advokat. En advokat må hele tiden
overbevise mottakeren om at de har rett. De må derfor bruke troverdige kilder og
bruke saklig argumentasjoner for å overbevise mottakeren. Et annet yrke som de
bruker mye logos, er en politiker. Politikere har ofte taler der de snakker om
ting som de vil overbevise mottakerne om. De må ha gode argumenter og alt må
være saklig. Det er derfor viktig at en politiker bruker mye logos i sine taler
eller tekster.
Patos
Patos handler om å vekke følelser hos mottakeren. Det å
vekke følelser slik at mottakeren blir interessert og forstår bedre. Når du
skal overbevise noen, kan det være lurt å vekke engasjement. I patos kan du si
noe om egne følelser , beskrive en følelsesladd situasjon, knytte teksten til
egne opplevelser eller til felles opplevelser eller bruke gjentakelser, kontraster,
språklige bilder og andre språklige virkemidler. Patos holder mottakeren
interessert. For eksempel kan en taler bruke
humor for å fenge mottaker. Avsender kan også spille på triste følelser som noe
vi har felles, for eksempel barn, familie eller samvittighet. Patos betyr i
dagligtalen gjerne overdreven eller melodramatisk bruk av følelsesmessige
virkemidler. For eksempel reklamen fra Plan fadder, der de spiller på følelsene
til mottakeren og samvittigheten til mottakeren. I denne reklamen viser de at
unger har det vondt og at de trenger hjelp. Ofte innenfor patos er
nasjonalfølelsen noe mange spiller på. Den norske folkesjelen, norsk natur med
høye fjell og dype fjorder. Dette blir ofte brukt i for eksempel
statsministerens og kongens nyttårstale. Også i reklamer blir dette brukt, som
Tine ofte gjør. Patos er det de aller fleste talere bruker. Som sagt over blir
det skapt bånd mellom taleren og mottakeren. Hvis taleren får følelsene i sving
har han mottakerens oppmerksomhet og de blir mer mottakelige for det han har og
si.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar